מטרה: 

שבת ישראלית במרחב הציבורי – מתח או הרמוניה?

תוצאה:

היכרות עם מנעד ההתייחסויות לפניה של השבת במרחב הציבורי.

 

רשמו לעצמכם מספר מילים: מהי "השבת הישראלית" שלכם? מה בולט בה? כיצד תוכלו להגדיר אותה?

כיצד צריכה השבת להיראות במרחב הציבורי הישראלי לדעתכם? תארו בכמה משפטים קצרים.

ערכו טבלה ובה כתבו בעמודה אחת איזה ביטויים של שבת יהודית מצאתם בתגובות הקוראים. בעמודה השנייה רשמו איזה ביטויים של שבת אזרחית-דמוקרטית מצאתם.

מספר מגיבים התרגזו ממש למקרא המודעה ולתמונות שפורסמו בנתיבי איילון. רשמו לעצמכם מדוע, מה כל כך הרגיז אותם? האם אתם הייתם נשארים אדישים למקרא השלטים? (נסו להשתמש בטיעונים העולים בשני הסרטונים)

 

״תקוע באיילון ולפתע צדות את עיני מודעות ענק של עמותת 'שישי ישראלי'. 
אין לי מושג מי עומד מאחורי ה'קמפיין' הזה, הם מגדירים עצמם (בפייסבוק) כאנשי עסקים חילוניים ששמו לעצמם למטרה לחזק את אחדות העם ואת מוסד המשפחה.
אני משפשף את עיני. הרי זה אחד הדברים המרכזיים שעליהם אני מדבר כבר 20 שנה. 
בדיוק לשם קידום הרעיון הזה הקמתי בכנסת את 'השדולה לחיזוק ערכי המשפחה'.
אז חברים - תהיו מי שתהיו - קבלו מכאן חיבוק גדול...״( משה פייגלין 16.12.14)

קראו את הכתבה את חיים גרוליק:

 

הכותב קובל על ההתלהמות של הציבור החילוני המגנה כל גילוי של קדושת השבת. לאיזה חלקים של דעותיו אתם מסכימים?

האם לדעתכם התמודד הכותב עם סוגיית השבת הישראלית ועל המתח הקיים בין שבת יהודית לשבת אזרחית-דמוקרטית? מה היה העיקר בכתיבתו?

 

דונו ביניכם בקבוצות:

מדוע אין מחלוקת והתלהמות כאשר ניצבים שלטים על נהיגה בטוחה או על זיהום אוויר בצדי הדרכים לעומת השלטים מהסוג הזה?

כיצד אתם מפרשים את המילה "קידוש" או "מקדשים" שבשלטים? האם הניחוח הדתי הוא ההיבט היחידי העולה ממילים אלו? 

היו אתם היועצים לחברת הניהול של חברת נתיבי איילון: מה תכתבו להם? מה תציעו להם לעשות? האם להוריד את השלטים לגמרי? האם להשמיט מילה אחת? האם למחוק כל סמל/סממן יהודי מהשלטים? האם הייתם מציעים להוסיף מילה/ים? 

לסיכום: עצבו שלט פרי יצירתכם שיוצב בנתיבי איילון ובו יופיע המסר של קבוצתכם אודות השבת. תלו את השלט ברחבי החדר והביטו על שלטים פרי יצירתם של קבוצות נוספות.

חשבו ותכננו כיצד להביא למידה דומה לזו אל התלמידים ואל קהילת ביה"ס. נסחו את הלמידה כסוגיה שחשוב ללמדה כאקט נוסף של הבניית זהות ישראלית שיש בה מן היהדות ומן האזרחות-הדמוקרטיה. הדגישו את הערכים שאותם תרצו ללמד בסוגיה זו.

 

 

 

 

צדק חלוקתי

צדק חלוקתי

תרבות של מחלוקת

תרבות של מחלוקת

נישואין ומגדר

נישואין ומגדר

היחס לאחר

היחס לאחר

עמוד הבית

עמוד הבית

שבת ישראלית – סדנת לימוד / חיים פרג, תכנית מארג

"מקדשים את השישי יחד - חמישי עם החבר'ה, שישי עם המשפחה"

 

חיים פרג \ תכנית מארג-כל ישראל חברים

 

על שבת ישראלית-

חיים גרוליק

חברת הכנסת רחל עזריה 

על קמפיין שבת ישראלית

מנהלת קמפיין שבת ישראלית

על קמפיין שבת ישראלית

ֿ

האזינו להרצאותהם המצולמות  על השבת 

דונו ביניכם:

מה דעתה על "בעד שבת" ועל "נגד שבת"? כיצד היא מפרשת את המנעד של יחס הציבור הישראלי כלפי השבת?

איזה ביטויים של אורח החיים בשבת היא מציינת?

מה החידוש בניתוח נִראותה של השבת במרחב הציבורי לפי דעתה?

כיצד מתקשרת השבת לערך החירות מתוך שיחתה? איזה היבטים יש לה בהתייחס לערך השוויון?

לסיכום: איזו שבת מציירת ח"כ קלדרון במרחב הציבורי?

נסחו תשובותיכם לשאלות הללו באופן קבוצתי ופנו למליאה.

 

במליאה:

הביעו מחשבה אחת חדשה שהתחדדה לכם בעקבות למידת הסדנה. התייחסו לשלטי הרחוב, לסרטון המשפחה, לתגובות הקוראים ולמאמר מעיתון "מעריב".

עמתו את מחשבתכם עם דבריה של ח"כ רות קלדרון. איזה היבטים חדשים עולים במפגש בין "שבת יהודית" ל"שבת אזרחית-דמוקרטית"? איזה פערים אתם מוצאים או לחילופין – איזו הרמוניה נוצרת?

"לא צריך להיות או-או אלא גם וגם" "ח"כ רות קלדרון.

כיצד יוכלו שתי הגישות לחיות ביחד? מה תפקידנו בלימוד ובהטמעת הגישה הזו כאנשי חינוך?